
<3
21 söndag Feb 2021
21 söndag Feb 2021
Etiketter
Ångest, Familj, Music, Musik / Music, Oro, Planering, Struktur, Thåström, Tvättstuga
Det känns som att jag har planerat in lite väl mycket saker – just denna dag. Klockan är bara ett par timmar efter tolv. Jag har redan tränat, duschat/tvättat håret, handlat mat, lagt i tvätten i tvättstugan och ätit frukost plus en snabb lunch. Vad hände? Jag trodde att jag hade koll på allt. Om ungefär en halvtimme ska förbereda tvätten för tork. Sedan några timmar senare ska jag hämta den och proppa in den i garderoben. Sedan är det familjemiddag. Vad fan håller jag på med? Tur att jag vilade hela dagen i går – minus gympasset.
Som ni har förstått har jag tagit på mig en hel del under dagen och det blev mer än jag hade planerat. Fast det blir kul att träffa brorsorna, som jag inte har träffat på ett tag. Okej, max en månad. Dock saknar jag mina sötisar. Mamma och pappa bor närmare och så pratar vi oftare. Vad ska du göra i kväll?
Annars händer det ofta saker som gör mig upprörd, som vanligt. Ångesten är lite runt hörnet. Ibland är det kanske befogat, ibland inte. Det är svårt att veta hur det ligger till med rimlighet när det gäller kraftig oro.
Hur som haver – jag hoppas att ni har en trevlig helg och lyssnar på Thåström…
Om du inte lyssnar på Thåström – vad lyssnar du på?
08 måndag Feb 2021
Etiketter
1984, 2021, Dekadens, Dekadenser, Familj, Familjen, Flashback, Gråt, Imperiet, Långkallingar, Pappa, PTSD, Pulka, SKidor, Snö, Tårar, Termobrallor, Thåström, Vinter
Jag snubblar fram
På dessa tomma gator
Där allt stod i brand
Oasers regn blev ökensand
— Imperiet (1984)
”Dekadenser” var min favoritlåt när jag var 15 år. Jag lyssnade på den på repeat på min CD-spelare när jag sov. Mina syskon blev trötta på det. Varför? Imperiet äger. De fick helt enkelt pumpa egen musik på natten. Så blev det. När jag har gått på fest och någon ber mig spela musik blir det i första hand Thåström, men det brukar inte gillas. Istället får jag stå ut med, enligt mig, kass musik.
Just nu är jag helt jävla slut. Jag har gått runt, hela dagen, i pappas termobrallor – långkallingar under. Nu är det så att jag blir helt knäpp i huvudet av att ha på mig kläder jag inte har valt själv. Jag har i princip tvungen, för vi skulle åka pulka som kick off på jobbet. Det gav mig för mycket flashbacks, så det slutade med att jag fick ångest och grät. Dagen var tyvärr inte över, för jag har – som vanligt – tid hos sjukgymnasten på måndagar. Så jag gick runt i vansinnigt obekväma kläder hela dagen. När jag kom hem var jag väldigt lättad. I kväll hoppas jag på att få ta det lugnt – jag orkar inte bli förbannad eller liknande.
Har du åkt pulka eller skidor den här säsongen?
24 söndag Jan 2021
Posted in Just another day, Umgänge / Being social
26 lördag Dec 2020
Etiketter
2020, ADHD, Analys, Autism, Familj, Familjen, Filosofi, Högtider, Jul, Jul2020, Julafton, Lillebror J, Lillebror P, Logiik, Mamma, Neuropsykiatrisk diagnos, Pappa, Psykologi, Reklektion, Språkstörning, Tourettes syndrom
Juletider är, som alltid, aningen omskakande. Till viss del också förvirrande, med tanke på covid-19 som äter upp tidningarnas sidor. Bläddra, bläddra, bläddra – inte får man något grepp om det, heller. Precis som vanligt alltså, på julen – ni vet, nästan.
På Julafton skulle min familj köra någon slags julklappslek. Två tärningar. Den som slår två likadana siffror från välja en annan person, som får välja ett paket åt en själv. Alla skulle komma dit med sina färdigt inslagna paket. Lillebror P missade det och tog m&p:s sista paketpapper.Lillebror J missade även han, men det fanns inget papper kvar. Han fick använda gamla kartongkassar. Min familj är söt, knäpp och stundvis irriterande. Hur är din familj?/What’s your family like?
Jag blir lite konfunderad när alla säger/skriver att det här är ”en annorlunda jul”. Varenda jul är väl annorlunda, skulle jag säga. Om man har Aspergers syndrom kan varenda situation kännas unik, på sätt och vis. Även automatiseringen kan vara ett problem. Vissa saker kan jag göra många, många gånger – ändå misslyckas jag. Jag går vilse ofta och måste välja tillfällen att prova nya vägar i stan. Jag har nära till misslyckanden, som ingen annan ser. All logik, allt analyserande, reflekterande. Det gör mig stundvis trött.
16 söndag Aug 2020
Posted in Aspergers syndrom, Såkallade högtider
Etiketter
Badkläder, Bröder, Familj, Familjedynamik, Föräldrar, Fläkt, Inspiration, Mula, Netflix, Syskon
Nu är det snart dags att bada igen! Skönt. Jag springer redan runt i badkläder hemma och det har jag gjort i timmar, för vem orkar ha kläder på sig nu? Efter gympasset i början på dagen har jag bara suttit i fåtöljen och kollat på Netflix… Ja, med fläkten framför – förstås.
Jag fixade nyss en till kopp kaffe, för jag började känna mig lite trött. I dag känner jag att jag har svårt att komma på någonting att skriva. Snart ska jag skvätta ner min kära bror. Det är ju som att ”mula” någon med snöbollar. Eller? Vad tycker ni? I för sig – alla har olika familjedynamik. Den ena är inte den andra lik. Sedan beror det på situationen. I min familj visar vi kärlek genom att brotta ner varandra, kasta snöbollar på varandra och skvätta ner den som är badkruka. What about your family?
Det här kan bli intressant. Dela med dig i kommentarsfältet! <3
23 söndag Feb 2020
Etiketter
Depeche Mode, Familj, Fåtölj, Förvaltningsrätten, Kaos, Lillebror P
I fredags hände två jobbiga grejer. Dels ett utbrott på praktiken och sedan ett avslag från förvaltningsrätten.
Som tur var så kom lillebror P och räddade kvällen med högtalare, sushi samt att han är den han är! Finaste, du äger! <3
Nu sitter jag i min fåtölj och lyssnar på Depeche Mode. Jag kom nyligen hem från gymmet. Snart ska jag torka tvätten och i kväll ska jag äta middag med familjen.
Vad ska ni göra i dag?
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.