Etiketter
art, Chaos, color, Digital art, echoes, Eko, Foto, Kaos, Konst, kulör, Photography, Photoshop
Publicerat av Yolanda - Aspergers syndrome - Poetry - Photography/edit - Art - Mental illness | Filed under Kreativitet / Creativity
09 tisdag Nov 2021
Etiketter
art, Chaos, color, Digital art, echoes, Eko, Foto, Kaos, Konst, kulör, Photography, Photoshop
Publicerat av Yolanda - Aspergers syndrome - Poetry - Photography/edit - Art - Mental illness | Filed under Kreativitet / Creativity
28 tisdag Sep 2021

Hela eftermiddagen har jag och Carolina letat efter min telefon i förlagsrummet och i Demokratipiloternas lokaler. Även utomhus, där jag hade stått med the vape. Vi har även rådgjort med Samsung.
Vart var den då? Bakom min dator!
Detta är verkligen typiskt mig och jag menar det verkligen.
Tack till Carolina! ♡
17 fredag Sep 2021
Etiketter
Aggressivitet, Ångest, Frustration, Irritation, Kaos, Motorik, Oro, Panik, Stress, Trött
Känslor, tankar, oro, stress. Tysta skrik…
Jag har känt mig trött under dagen, vilket oftast leder till sämre motorik – än vanligt. Eventuellt, högst troligen, har jag fler blåmärken i morgon. Istället för att gå igenom dörrar, eller ja – öppningar av något slag, har jag gått in i sidan dörren. Gånger … Jag vet inte. Med andra ord, mest snubblat runt.
När jag skulle köpa naturgodis, var det tänkt, på mataffären – på väg hem – gick det åt helvete. Det var för långa köer, så jag gick till snabbkassorna. Dessa är inte min starka sida direkt. Dessutom blev jag väldigt stressad när personalen hela tiden kom och hjälpte mig. Jag tror jag svor en del, men jag vet inte – för jag hade hörlurarna på. Som tur var. Hur som helst – jag släppte naturgodiset och skyndade mig ut ur affären. Efter det var jag i tårar. Till mitt försvar – jag går igenom mycket psykiskt just nu. Lite mer än vanligt kanske. Ingen ursäkt, men en vag förklaring.
02 torsdag Sep 2021
Etiketter
Arbetsförmedlingen, Överrörlighet / Hypermobility, Fötter, Fotled, hypermobilitet, Kaos, koder, Mess, npf, sociala, Vardag
Ibland känner jag att jag missar saker, som andra ser. Det kan bero på att jag inte tycker att dessa spelar så stor roll. Ofta känns det som att folk blir irriterade/upprörda över hur jag går tillväga för att utföra något, även om resultatet blir bra. Jag undrar, dels, varför. Att läsa av sociala koder är, som bekant, inte min starka sida. Jag blir irriterad att folk bedömer en efter den förmågan. För min egen del och andra med autismspektrum-diagnos som har svårt att få arbete – just på grund av detta.
I dag känner jag mig ganska seg. Jag är ofta trött i fötterna, på grund av överrörlighet i fotleder. Tydligen är det vanligt, när man är överrörlig, att man blir trött snabbare av att använda leder i sig – då den är aktiv – för att den måste arbeta mer för att hålla sig på plats.
Jag har nyss städat och ska vila resten av kvällen. Ni vet – efter att jag har kommit på vad jag ska göra för middagen, laga denna och sedan äta upp den. Vad ska du äta till middag?
28 lördag Aug 2021
Etiketter
Bipolar, Bipolär, Chaos, Disorder, Fotografiskt minne, grundskolan, gymnasiet, Kaos, Minnen, school, Skolan, Tonåren, Trauma
Efter att jag var på gymmet har jag bara varit hemma. Jag känner mig inte på så bra humör. Tankarna vandrade iväg åt fel håll och jag tänkte på saker som jag inte vill veta av. Som när jag, en period i senare i tonåren, kände mig så otroligt dum och äcklig. Jag vill inte tänka på det.
Det är inte så lätt att glömma vissa saker när man har fotografiskt minne. Som mobbingen, främst i grundskolan, Jag tror att folk pratade rätt mycket när min bipolära sjukdom bröt ut – i slutet på gymnasiet. Med tanke på att det alltid var kaos då. Det känns som att jag rätt mycket väsen av mig – utan att veta om det.
14 lördag Aug 2021
Publicerat av Yolanda - Aspergers syndrome - Poetry - Photography/edit - Art - Mental illness | Filed under Kreativitet / Creativity
02 måndag Aug 2021
Etiketter
black, Chaos, Creativity, Frustration, Kaos, Kreativitet, Pink, Rosa, Stress, Svart, Tankar
Tankar flyter på. Dessvärre. Minnet stressar mig. Precis som att konstant springa in i folk. Varför är det bara jag som ska akta mig? Anpassa mitt beteende?
Vissa saker ter sig lite obegripliga för mig.. G. Jag förstår på en teoretisk nivå, men i praktiken låser det sig lite smått. Ganska mycket, egentligen. Typ, så här…

Mitt kaos är vad det är. Jag behöver inte att någon ifrågasätter det. Andra blir ibland förvånade vad jag blir upprörd över. Jag vet ofta vad som orsakar kaos hos mig, men frustrationen ligger i att inte kunna berätta det rakt ut. Utan att fundera. Det kommer ut på andra sätt – via dikter, foto och andra kreativa påhitt.
20 tisdag Jul 2021
Etiketter
art, berg- och dalbana, Charcoal, Digital, emotional, Kaos, känslomässig, Känslor, Kol, Konst, Photoshop, Rollercoaster
12 måndag Jul 2021
Etiketter
Aggessivitet, Äckel, Ångest, överkörd, Frustration, Ilska, Irritation, Kaos, Känslor
Jag känner mig väldigt frustrerad och förbannad. Rastlösheten har följt mig under dagen. För mycket känslor, osäker på varför. Tårar, för allt. Jag vet inte, riktigt.
När jag åkte hem trodde jag att jag skulle få vila – efter att ha gått några ärenden. Jag skulle hämta ett recept på apoteket. Då frågade apotekaren om jag var gravid.
Okej… Jag är så otroligt jävla förbannad på alla idioter, som tror att de har rätt till att kommentera andra människors kroppar. Efter att få höra det flera tiotal gånger känner jag mig överkörd. Tänk er för istället. Ni bör skämmas.
09 fredag Jul 2021
29 tisdag Jun 2021

Aningen sp känner jag mig i dag. Det är lite rörigt. Dels för det där brevet jag fick, direkt i handen- bokstavligen. Han räckte det får sin balkong till mig. Jag visste inte vad det var. i dag var det en man som kollade på min mage och sa ”grattis”!. Jag är så förbannat jävla trött på folk som tror att de har att göra med hur någon annans kropp ser ut att göra.
Det berör lite samma tema som brevet. Långsökt. Båda sakerna gör att jag känner mig smutsig, äcklig och att alla kan trampa på mig. Att man får göra vad man vill. Som sagr, trauma. För många.
26 lördag Jun 2021
När jag var på innergården kom och skulle gå in räckte en granne, som inte bor på LSS-boendet, ett kuvert från sin balkong. Jag tog emot det, men blev lite chockad. Redan förut har jag hört att han förhåller sig märkligt till oss – personal och boende. Jag visade kuvertet för personalen. Innehållet var obehagligt (se bild).

Det här ”brevet” gjorde att jag fick många negativa känslor. Jag har varit med om flera sexuella trauma – även misshandel – vilket gör att man kan se en sådan händelse som en ”trigger”. Jag känner mig ”billig”, smutsig, äcklig. Det har hänt liknande saker förut, så känner jag att jag är värd detta.
Personalen ringde honom och satte fler gränser gällande honom. Han sa också att han hade förväxlat mig med någon annan, vilket jag inte tror på.
Detta beteende är obehagligt på flera nivåer. Hur tänker du?
03 torsdag Jun 2021
Det känns omöjligt att somna på kvällarna. Jag är frustrerad, för jag orkar inte göra vissa saker – just för att jag är så trött. I går gick jag och la mig i god tid. Ändå tog det nästan 2 timmar innan jag somnade. Fan, vad jag känner mig stressad…
02 onsdag Jun 2021
Etiketter
allergi, Ångest, Kaos, OCD (obcessive-compulsive disorder), Oro, Rutiner, Stress, Trauma, Tvångshandlingar, Tvångssyndrom, Tvångstankar, Värme
Under natten sov jag. Mer än tillräckligt. Vakenheten är ett faktum, men kroppen är helt slut ändå.
Snart är det kväll och efter det – natt. Det skrämmer mig lite, för jag vet inte om jag får sova. Att gå och lägga sig för att sova är lika med ångest – för mig. Först är det alltid tvångstankarna/tvångshandlingarna som stressar upp mig, samt att jag är överdrivet rädd för att försova mig – vad jag än ska göra. Jobb, möten, träffa någon. Sedan, när jag väl ska sova, kommer massa specifika tankar på trauman som jag varit med om. Det är också på grund av allt detta, som jag blir så psykiskt utmattad av att värmen kommer – då blir jag bara mer stressad.
Det kan vara så att jag är allergisk mot värme, eftersom jag får utslag/eksem. Är det någon som är allergisk mot värme som läser detta? Berätta gärna hur det yttrar sig för dig!
01 tisdag Jun 2021
Etiketter
ASD, AST, Autism, Autismspektrumdisorder, Autismspektrumtillstånd, Bipolär, Förändring, Försova, Kaos, Lättakut, NPF (neuropsychiatric diagnosis), Stress, syndrom
Tredje natten med otillräcklig sömn. Jag måste få sova ordentligt i natt, annars kommer jag kanske bli helt förstörd.
Värmen börjar komma mer och mer till Stockholm. Jag måste ha det svalare i mig lägenhet, så fort som möjligt – egentligen. Som ni vet är jag väldigt känslig mot ljus och värme, rent perceptuellt. Jag är helt okej med att det är varmt ute, bara det är svalt när jag kommer hem och när jag ska sova. Är det någon som har tips på vad jag ska köpa för typ av fläkt, AC? Vad är mest effektivt? Jag bor i en lägenhet, som är en stor 1:a. Det blev nästan 30 grader här inne förra sommaren.
Som situationen ser ut med sömnen – är jag lättad över att jag är ledig i morgon och kan sova ut. Jag brukar annars vara skeptisk till ledighet i allmänhet, men om det handlar om en helg eller någon dag är det ok. Jag blir alltid extra stressad när jag måste upp en viss tid, för jag har alltid varit livrädd för att försova mig. Även om det i princip aldrig händer, så är jag väldigt stressad över det. En gång för några år sedan sov jag över hos en vän och hade en tid hos min DBT-terapeut kl 11 dagen efter. Trots att jag bett min vän att väcka mig i tid plus att jag hade minst två andra personer som skulle ringa mig – försov jag mig. Jag sprang i högklackat till bussen och ramlade. Fortsatte springa och klev på bussen. Folk tittade på bussen och jag upptäckte att, då jag ramlat, började jag blöda och det hade runnit längs med benet. Jag var en halvtimme försenad till mötet och efteråt blev jag beordrad av terapeuten att gå till lättakuten, för att lägga om mitt sår. Så blir jag av förändringar och stress. Allt slutar fungera – kortslutning i hjärnan.
10 måndag Maj 2021
Etiketter
ASD, AST, Autism, Autismspektrumdisorder, Autismspektrumtillstånd, Kaos, Motorik, Takt, Tempo

Tempot är ett problem för mig. Eller för andra. Det beror på hur man ser det – perspektivmässigt. Jag känner mig irriterad nu. Att förstå andra människor är inte riktigt min grej, men när jag väl gör det är empatin ett faktum.
När jag producerar (tex. kreativa påhitt, arbetsuppgifter) går allt så fort. Jag snubblar över mig själv, lågger krokben för mig själv – både fysiskt och psykiskt. Ibland blir jag stressad över hur jag är…
09 söndag Maj 2021
Publicerat av Yolanda - Aspergers syndrome - Poetry - Photography/edit - Art - Mental illness | Filed under Kreativitet / Creativity
06 torsdag Maj 2021
Etiketter
Bipolär, Humörsvängningar, Kaos, Känslor, Motorik, Självkänsla, Stress, Trött
Jag känner en viss stress. Säkerligen för att jag har flera projekt i gång känns det som. Eller mycket planerat de kommande dagarna, känns det som. Trots detta känner jag mig väldigt trött.
Det krävs inte mycket för att jag ska hamna ur balans. Känslomässig berg- och dalbana är runt hörnet, ständigt närvarande – flåsar mig i nacken. Ofta kaos i huvudet. Jag blir stressad av saker som andra människor inte ens noterar. Ibland förstår jag inte ens varför jag är trött. Till och med saker som jag egentligen tycker är roliga, blir jag utmattad av. Motoriken orkar inte riktigt med. Ju mer stressad jag blir, desto mer snubblar jag.
Jag kräver alltid för mycket av mig själv
04 tisdag Maj 2021
Posted in Kreativitet / Creativity
29 torsdag Apr 2021
Stress. Något flåsar en i nacken. Flykten. Man vet aldrig.
Den inre (stressen) har varit lite av en följeslagare under dagen. Jag har mest känt mig trött, förutom det. Fast det har fungerat att jobba ändå, även om det inte riktigt gick som jag hade tänkt mig. Min dator fungerar inte som den ska, så allt ”hängde” sig på slutet av arbetspasset. Som tur var kunde jag schemalägga texten i åtanke på via en annan dator, så det löste sig – till slut. Det drog ut på tiden, så jag fick skynda mig hem till städningen – som är samma tid varje vecka. Nu börjar jag kunna slappna av lite.
S truligt
T rassel
R Rastlöshet
E tablerat kaos
S argat
S ystemkollaps
Vilka ord skulle ni ha valt?
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.